Gemeenten moeten straks een opkoopverbod kunnen invoeren voor mensen die woningen willen verhuren. Dat vinden de fracties van ChristenUnie, CDA, VVD en D66 in de Tweede Kamer.

De vier voormalige coalitiepartijen hebben opgeroepen tot een opkoopverbod voor de komende vijf jaar. Als het voorstel wordt aangenomen, geldt de ban tot maximaal vier jaar na aankoop van het pand. De woning kan in de tussentijd alsnog met een vergunning verhuurd worden.

,,Er is een groot tekort aan woningen en er moet flink worden bijgebouwd”, zegt ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber, de initiatiefnemer, tegen het AD. “Maar die woningen staan er nog niet. We kunnen daarom nú al maatregelen nemen om kopers een eerlijkere kans te geven. Met dit voorstel houden we grote beleggers tegen en geven we ruimte aan starters en gezinnen.”

Ondanks de coronacrisis werd de doelstelling van 75.000 nieuwe woningen vorig jaar gehaald. Maar het woningtekort blijft groot.

Plan minister in de ijskast

De missionair minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) was voor de val van het kabinet al bezig met een vergelijkbaar wetsvoorstel, maar de partijen vrezen dat dit plan in de ijskast belandt nu het kabinet is afgetreden. De oude coalitie roepen nu op het plan alsnog door te zetten, maar hun voorstel is ook duurzamer: deze wetswijziging geeft gemeenten minimaal vijf jaar de mogelijkheid een opkoopbescherming in te voeren. De regel kan na een evaluatie eventueel verlengd worden, na een evaluatie. Het voorstel van de minister beslaat maar drie jaar.

Uitzonderingen opkoopverbod

Eigenaren mogen een woning wél verhuren als ze die al in bezit hadden voordat de nieuwe regels ingaan. Ook een huis dat bij verkoop al minimaal zes maanden verhuurd wordt, valt niet onder het verbod.

Onderzoek van het Kadaster laat zien dat het aandeel panden gekocht door particuliere verhuurders is toegenomen van 2 procent in 2009 naar 6 procent in 2018. En in grote steden en studentensteden ligt dit percentage nog veel hoger.

Bron: Vastgoed Actueel