De versoepeling van de coronamaatregelen heeft een gunstig effect op de hypotheek- en woningmarkt. Dat constateert De Hypotheekshop in haar analyse. Tien weken na de start van de intelligente lockdown ligt het aantal hypotheekaanvragen op het niveau van voor half maart.

Ook in de lopende maand mei signaleert De Hypotheekshop geen afname van het aantal woningkopers. Ondanks dat het consumentenvertrouwen in de woningmarkt is gedaald. Waarschijnlijk zal dit beeld niet snel veranderen. De historie leert (zie de meest recente Monitor Koopwoningmarkt) dat minder consumentenvertrouwen gemiddeld na ruim een half jaar leidt tot minder woningtransacties.

Inkomensverlies Corona
Een belangrijke graadmeter voor verder herstel van de woningmarkt is het inkomen van de consument. De hamvraag is of woningzoekenden het inkomensverlies in de komende tijd kunnen beperken. Werknemers in (vaste) loondienst krijgen bij een hypotheekaanvraag aanvullende vragen van geldverstrekkers over de invloed van corona op het inkomen. De Hypotheekshop vreest dat veel aanbieders met een eigen soort vragenlijst op de proppen komen. Dat kan volgens de hypotheekadviseur leiden tot verwarring en willekeur bij het beoordelen van een aanvraag.

28.000 betaalpauzes hypotheken en leningen
Sinds het uitbreken van de Coronacrisis in maart ontvingen ruim 18.000 consumenten via hun bank een betaalpauze voor de aflossing van hun hypotheek. Voor nog eens ruim 10.000 huishoudens met een consumptieve lening geldt hetzelfde. Hiermee is in totaal 72 miljoen euro gemoeid. Dat blijkt uit een overzicht van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Het betreft in de meeste gevallen een betaalpauze van één tot en met drie maanden.

Renteverschil NHG
Meest opvallend aan de ontwikkeling van de hypotheekrente sinds half maart is het verschil in rentekorting tussen NHG-hypotheken en reguliere hypotheken. Het verschil loopt steeds verder op. Slechts enkele aanbieders veroorzaken deze ontwikkeling, namelijk de regiepartijen Hypotrust Elan Plus, Venn, Vista, Merius en NIBC en de Belgische bank Argenta.

Bron: De Hypotheekshop